Sauna- ja kokoustilat sijaitsevat Vaasan keskustassa
VYY1001 Edunvalvonnan perusteet: Mitä on vaikuttaminen?
Toisinaan vaikuttamistyö tuntuu sen tekijästäkin siltä, että mitään ei tapahdu. Vaikuttamisen pitkät prosessit pakottavat näkemään tänään sen, miltä opiskelijan arki huomenna näyttää. Edunvalvonta usein tapahtuu nopean reagoinnin ja kärsivällisyyden välitilassa; uudet ja vanhat vaikuttamisprojektit usein kulkevat lomittain hitaasti eteenpäin samalla, kun yritetään pysyä aallonharjalla.
Edunvalvontaa ja vaikuttamista voi tehdä monella tavalla, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan vaikuttamistyö voidaan jakaa seuraaviin kysymyksiin:
Mitä tapahtuu?
Kuka päättää?
Miksi vaikutetaan?
Miten vaikutetaan?
Otetaan pari oppikirjatyylistä esimerkkiä tästä keväästä:
Esimerkki 1.
Vaikutimme yhdessä järjestötoimijoiden kanssa siihen, että yliopisto siirtäisi fuksien aloituspäivää (Mitä), jotta järjestöaktiivit ja tutorit ehtivät paremmin syksyksi Vaasaan (Miksi). Keskustelimme (Miten) vararehtorin ja hakijapalveluiden kanssa (Kuka), ja keskustelujen tuloksena uusi aloituspäivä vahvistettiin.
Esimerkki 2.
Ylioppilaskunta teki lausunnon (Miten) Vaasan kaupungin Rakennus- ja ympäristölautakunnalle (Kuka) yliopistonrannassa sijaitsevan makasiinialueen asemakaavasta poikkeamisesta (Mitä). Koimme tämän asian kampuksen palvelukannan laajentumisen sekä alueen elävöittämisen kannalta tärkeäksi asiaksi myös opiskelijalle (Miksi). Lautakunta on antanut toukokuun aikana myöntävän päätöksen asemakaavasta poikkeamiseen.
Loppujen lopuksi on tarkoituksena luoda sellaista vaikuttavuutta, että VYY tunnistetaan opiskelijan arjen asiantuntijana. Opiskelijan arjen parantaminen näkyy edunvalvonnan tehtäväkentällä tapaamisina, lausuntoina ja uskona siihen, että huomenna asiat ovat paremmin.
Blogissa käsittelemme ylioppilaskunnan ajankohtaisia teemoja ja blogiin kirjoittaa niin ylioppilaskunnan hallitus kuin henkilökunta. Tämän tekstin on kirjoittanut ylioppilaskunnan hallituksen edunvalvonta-asiantuntija yhdessä hallituksen edunvalvontasektorin kanssa.