28.06.2018

KANNANOTTO: Ylpeästi erilaisia, ylpeästi samanarvoisia – korkeasti koulutettu sivistysyhteiskunta ei pakkosteriloi kansalaisiaan

Tällä viikolla juhlistetaan tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta Helsinki Pride -tapahtumassa, jonka kulkueeseen lauantaina osallistuu myös opiskelijoita eri puolilta Suomea yhtenä rintamana. Iloisen juhlan taustalla on kuitenkin vakava kamppailu yhdenvertaisuuden ja ihmisoikeuksien puolesta.

Tällä viikolla juhlistetaan tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta Helsinki Pride -tapahtumassa, jonka kulkueeseen lauantaina osallistuu myös opiskelijoita eri puolilta Suomea yhtenä rintamana. Pridessa halutaan tänä vuonna antaa erityisesti tilaa äänille, jotka usein jäävät kuulumatta sekä korostaa moninaisuutta. Paraatista välittynevätkin ulospäin ensisijaisesti sateenkaaren kaikki värit, ylpeä esilläolo, monenkirjava joukko erilaisia ihmisiä sekä iloinen karnevaalitunnelma.

Iloisen juhlan taustalla on kuitenkin vakava kamppailu yhdenvertaisuuden ja ihmisoikeuksien puolesta. Ei ole mikään itsestäänselvyys, että Pride-kulkue ylipäätään voidaan järjestää edes Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa. Homoseksuaalisuus oli täällä aikanaan laitonta ja dekriminalisoinnin jälkeenkin vielä pitkään sitä pidettiin tautina. Sittemmin parisuhteen rekisteröinnin mahdollistamisen ja monen muun lakiuudistuksen myötä on tultu nykytilanteeseen, jossa Suomessa on voimassa tasa-arvoinen avioliittolaki. Monessa maassa vastaavanlaista kehitystä ei toistaiseksi ole tapahtunut.

Työtä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden puolesta kuitenkin riittää Suomessakin. Sukupuolivähemmistöjen oikeuksia koskevassa lainsäädännössämme on edelleen merkittäviä, ihmisoikeuksia loukkaavia epäkohtia, joista räikeimpiä on translaissa esitetty vaatimus lisääntymiskyvyttömyydestä sukupuolen juridiseksi vahvistamiseksi. Tilanteen korjaamiseksi Suomessa on työstetty vuosikausia uutta, itsemääräämisoikeuteen perustuvaa translakia, joka ei kuitenkaan ole toistaiseksi edennyt laiksi asti.

Lakiuudistus ei ole seksuaalivähemmistöjen etujärjestöjen ajamaa edun tavoittelua, vaan sitä puoltavat lukuisten ihmisoikeus-, nuoriso- ja opiskelijajärjestöjen lisäksi muun muassa tasa-arvovaltuutettu, lapsiasiavaltuutettu ja yhdenvertaisuusvaltuutettu yhteisessä kannanotossaanSuomen lääkäriliittoEU-komissio sekä Karjalaisen mukaan myös enemmistö kansanedustajista.

Sivistyneessä, korkeasti koulutetussa yhteiskunnassa ei pakkosteriloida kansalaisia. Pakotettu hormonihoito lisääntymiskyvyn poistamiseksi on epäinhimillistä kohtelua, joka loukkaa transihmisen perusoikeuksia. Lisäksi vaatimus lääketieteellisen selvityksen esittämisestä nöyryyttää transihmisiä asettamalla heidät tutkimusjaksolle, jonka aikana heidän tulee ilmaista sukupuolta stereotyyppisesti. Ylioppilaskuntamme liittyy ylpeänä rintamaan, joka vaatii epäinhimillisen ja nöyryyttävän kohtelun lopettamista.

Haluamme kannustaa kaikkia jäseniämme yhteiskunnalliseen valveutuneisuuteen, olemaan rohkeasti sellaisia kuin ovat sekä edistämään tämän tärkeän asian näkyvyyttä osallistumalla Helsinki Prideen. Ylioppilaskunnan tehtävänä on pitää huolta kaikkien jäsentensä edunvalvonnasta – myös vähemmistöjen, joilla ei kokonsa tai asemansa puolesta ole mahdollisuutta saada omaa ääntään muutoin kuuluviin.

Vaasassa 28. kesäkuuta 2018

Kim Kujala
hallituksen puheenjohtaja

Kaisa Paavola